Mindfulness: aandachtig leven

Mindfulness gaat over aandacht en acceptatie

Stel je voor. Het is het eind van je werkdag, en je gaat naar huis. Je stapt op de fiets en gaat op weg. Maar zodra je voeten beginnen te draaien, doen je gedachten dat ook. Wat was je manager weer chagrijnig vandaag. En die zeurende klant… O, niet vergeten: straks even je moeder bellen om te vragen of ze zich alweer wat beter voelt. Wat zul je vanavond eens gaan eten? Iets makkelijks, want later vanavond heb je ook nog een vergadering. Huh? Ben je hier al? Je hebt helemaal niet gemerkt dat je dat kruispunt overgestoken bent… Herken je dit? Dan ben je niet de enige. Veel mensen zitten vaak met hun gedachten ergens anders en reageren op de automatische piloot. Mindfulness kan je helpen om in deze jachtige wereld de rust terug te vinden en te bewaren.

Hé, ben ik hier al?
Maar wat is dat precies, mindfulness? Mindfulness is aandacht hebben voor het huidige moment, hier en nu, doelgericht en zonder oordeel. Mindfulness-beoefening bestaat uit aandachtoefeningen en bepaalde meditaties die ontstaan zijn van uit het boeddhisme, maar die ook links hebben met de christelijke mystiek. Toch is mindfulness niet zweverig. Integendeel! Bij mindfulness draait het erom dat je steeds –  heel down to earth– aandachtig en bewust bezig bent met wat je op dat moment aan het doen bent. Je leert je gedachten te richten op het hier en nu. Als je aan het koken bent, denk je alleen aan het snijden van de groenten, niet aan de was die ook nog op je ligt te wachten. Als je je klant een mail stuurt, focus je je daarop, en denk je niet aan die stapel dossiers die je vanmiddag ook nog weg moet werken. Aandacht. Dat is het ene aspect van mindfulness. Het andere aspect is echter zeker zo belangrijk (en misschien ook wel zeker zo moeilijk): niet oordelen, maar accepteren. Alles is zoals het is. Je emoties, je omstandigheden, de mensen om je heen. Kortom, mindfulness is je bewust zijn van wat er op dit moment gebeurt, zonder te willen dat het anders is.

Mindfulness training of -coaching: het werkt!

Nu mindfulness steeds bekender wordt en door steeds meer mensen omarmd wordt, neemt ook de wetenschappelijke aandacht toe. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. En wat blijkt? Mindfulness werkt! Zo werd in de Verenigde Staten een groep werknemers gevolgd die een mindfulnesstraining van acht weken volgde. Na die acht weken waren ze meetbaar gelukkiger, relaxter (een lagere hartslag, bloeddruk en ademfrequentie) en bovendien gezonder (een hogere weerstand).

Bovendien blijkt mindfulness een heel positieve invloed te hebben op angstige gedachten en negatieve gevoelens. Mensen die mindfulness toepassen, piekeren minder en maken zich minder zorgen. Je leert op te lossen wat er op te lossen is, en te accepteren wat niet te veranderen valt. Ook onprettige gevoelens en gedachten mogen er zijn. (Niet oordelen, weet je nog?) En hoewel mindfulness geen medicijn is tegen depressiviteit, helpt het wel om de klachten te verminderen en verkleint het na genezing de kans op een terugval aantoonbaar.

Verder heeft men ontdekt dat ervaren beoefenaars van mindfulness gammahersengolven met een hoge amplitude hebben. Dit betekent dat ze een beter geheugen hebben en beter presteren op het gebied van leren en waarnemen. En eigenlijk is dat ook heel logisch, aangezien mindfulness je helpt om je concentratie te verbeteren.

Mindfull leven, zowel op je werk als privé

Zowel in zakelijke situaties als privé heb je baat bij mindfulness. Door mindfulness leer je stress-signalen en andere emoties op te merken (en te accepteren). Het helpt je los te komen van de waan van de dag en jezelf te observeren. Doordat je als het ware afstand creëert, kun je bewust kiezen hoe je reageert op gebeurtenissen en situaties: je reageert niet meer op de automatische piloot. Hierdoor ervaar je meer rust en controle, kun je effectiever werken en zit je simpelweg lekkerder in je vel. Mindfulness biedt je de ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Zo merk je ook kleine dingen op en kun je daarvan genieten, ondanks dat er (misschien grote) problemen zijn.

Eerste stapjes

Is mindfulness moeilijk? Nee hoor! Iedereen kan het leren. Je moet er alleen aan denken om het ook daadwerkelijk te doen. Een voorbeeld? Als je muziek luistert, doe dat dan eens met een koptelefoon op en je ogen dicht, en focus volledig op het ritme, de klanken en de tekst. Als je aan het werk bent, concentreer je dan op datgene waar je mee bezig bent, zonder je af te laten leiden door collega’s, e-mailnotificaties of social media. Rond eerst deze klus af, voordat je iets anders gaat doen. En is het tijd voor pauze, ga dan even rustig zitten en geniet aandachtig van elke slok van die heerlijke, warme thee. Probeer het maar eens!

Denk je na het lezen van het bovenstaande dat mindfulness ook wel eens iets voor jou zou kunnen zijn? Of wil je er eerst nog meer over weten, neem dan – uiteraard geheel vrijblijvend – contact met mij op! Je kunt me mailen (info@forien.nl), bellen (06-46433009), of het contactformulier invullen. Wie weet tot gauw!

Om een schaduw te laten verdwijnen,
moet je er licht op werpen

– Shakti Gawain –

Door de mindfulness training van Forien lukt het mij om in stressvolle situaties op mijn werk anders te reageren. In plaats van reactief te zijn lukt het mij om eerst naar de situatie te kijken en neem ik de tijd om het te laten bezinken. Hierdoor ervaar ik minder stress en kan ik achteraf met meer overzicht reageren.

Harry de VriesManager in de zorg